Bookmark and Share

Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2009

Το φαινόμενο Youtube



Του Άγγελου Άγα

Το YouTube είναι ένα πραγματικό φαινόμενο! Μπήκε στη ζωή μας σαν άσπρος σίφουνας το 2005 χωρίς φαινομενικά να παρουσιάζει κάτι καινούριο στο διαδίκτυο (βίντεο στο διαδίκτυο υπήρχαν ήδη) αλλά μας άλλαξε τη ζωή. Η δυνατότητα που μας έδωσε το YouTube ήταν να ανεβάσουμε δικά μας βίντεο από τον υπολογιστή μας για να τα χαζεύουν όλοι, αργόσχολοι και μη, με τη βοήθεια του ψαχτηριού της ιστοσελίδας. Βίντεο ποικίλης ύλης, από το τελευταίο βίντεο κλιπ της Madonna, λόγου χάρη, μέχρι τη γλίστρα που έφαγε η θεία Κατίγκω και το αναθεματισμένο το εγγόνι θέλει να την κάνει διεθνώς ρεζίλι.

Αυτή, λοιπόν, η ελευθερία που σου προσφέρει το YouTube είναι ακριβώς και η καινοτομία που το έκανε να ανέβει στις πρώτες θέσεις των ιστοσελίδων με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα (δεν είναι τυχαίο που η Google εξαγόρασε το YouTube, διότι το Google Video πήγε άπατο). Ο καθένας ανεβάζει ό,τι θέλει. Απαραίτητη προϋπόθεση να έχει κανείς λογαριασμό στην ιστοσελίδα. Έτσι, το YouTube μετατράπηκε σταδιακά σε μια εκπληκτική οπτικοακουστική βάση δεδομένων όπου με μια απλή αναζήτηση μπορεί κανείς να δει πολλά. Από σκηνές σειρών που θα προβληθούν την ερχόμενη σεζόν μέχρι πανάρχαιες διαφημίσεις από την εποχή του Γιούγκερμαν και από συνεντεύξεις τραγουδιστών του σήμερα μέχρι βιντεοκλίπ τραγουδιστών του χθες.

Κάθε επίσκεψη στο YouTube είναι μια μοναδική εμπειρία, σαν αυτές τις τρισδιάστατες περιηγήσεις που επιλέγουν οι θεατές πού θα «πάνε» μετά. Κι αυτό χάρις τη δυνατότητα των σχετικών βίντεο που βρίσκονται στο πλάι κάθε βίντεο. Αυτά τα «σχετικά βίντεο» ρυθμίζονται ανάλογα με τη θεματολογία του εκάστοτε βίντεο αλλά και ανάλογα με το τι βλέπουν συνήθως οι επισκέπτες αφού δουν το συγκεκριμένο βίντεο. Όμως αυτή η δυνατότητα δεν είναι πάντα θετική. Θετική είναι στο βαθμό που βρίσκεις, για παράδειγμα, ένα ακόμα βίντεο κλιπ του καλλιτέχνη που βαριέσαι να ψάξεις. Όταν, όμως, σου μοστράρουν κάποιο trash TV βίντεο, γιατί όλα μες στη ζωή είναι, και το trash τη γλύκα του έχει, κινδυνεύεις να κάψεις κύτταρα σε χρόνο dt ύστερα από τα αλλεπάλληλα χτυπήματα «υψηλής κουλτούρας».



Youtube η χρονοκάψουλα

Υπάρχουν και οι περιπτώσεις που αυτή η αλυσιδωτή προβολή σχετικών βίντεο σε βάζει σε μια χρονοκάψουλα και σε πηγαίνει πίσω, να θυμηθείς στιγμές από τη ζωή σου. Βίντεο που σε φορτίζουν συναισθηματικά και σου θυμίζουν την παιδική σου ηλικία σε βαθμό που σε κάνουν να αμφιβάλλεις αν τότε αυτά σου έκαναν την ίδια εντύπωση με τώρα. Κινούμενα σχέδια, παλιές σειρές, διαφημίσεις και βίντεο κλιπ είναι κυρίως αυτά που προκαλούν τη μεγαλύτερη ρίγη συγκίνησης σε κάθε αναζήτηση στο YouTube.

Και σαν να μην έφτανε αυτό, η δυνατότητα να αναρτάς βίντεο από το YouTube σε διάφορες ιστοσελίδες, ειδικά στα social networking sites (π.χ. Facebook), προωθεί σε μεγαλύτερα μήκη και πλάτη την «εμπειρία» σου στο YouTube και συνοδεύεται πάντα από το σχόλιο «Κοίτα τι ξέθαψε πάλι». Εξ ου και ο κατακλυσμός βίντεο στο Facebook όπου ο καθένας αναρτά κάθε λογής τραγούδι για κάθε στιγμή της ημέρας, ένα σωρό ατάκες από σειρές που απορεί κανείς πώς παίζουν ακόμα οι κασέτες στους τηλεοπτικούς σταθμούς μετά τις τόσες επαναλήψεις αλλά και home made βίντεο ποικίλης ύλης. Αυτός, όμως, ο κατακλυσμός γίνεται και μέσω τηλεόρασης. Κάθε αργόσχολος «δημοσιογράφος» μεσημεριανάδικου που κρύβει εκπληκτική όρεξη για τη δουλειά του, χαζεύει ώρες ατελείωτες στο YouTube και μας παρουσιάζει με μεγάλη χαρά τα βίντεο που αλίευσε από το YouTube και αφορούν μεγάλες στιγμές της ελληνικής τηλεόρασης, τα οποία παρουσιάζονται ως «πλάνα αρχείου» και απορείς εσύ πώς βρέθηκε το βίντεό σου να παίζει στην τηλεόραση, γιατί έχει συμβεί και αυτό!



Vlog yourself!

Όσον αφορά την ελευθερία του να ανεβάζεις ό,τι θέλεις, πολλοί ανά τον κόσμο ανοίγουν λογαριασμούς στο YouTube και τους διαχειρίζονται σαν blog, τα λεγόμενα vlogs. Όπως και στα blogs, στα vlogs οι χρήστες ανεβάζουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα μια ανάρτηση υπό μορφή βίντεο. Κάθονται μπροστά από την κάμερα του υπολογιστή τους και είτε λένε τον πόνο τους, είτε κάνουν διάφορα σκετσάκια και γενικά ό,τι τραβάει η όρεξή τους. Και θα αναφερθώ σε 3 αγαπημένα μου vlogs:
  • Failblog: ένα από τα πιο πετυχημένα vlogs στο YouTube στο οποίο σε συνεργασία με το failblog.org ανεβάζουν βίντεο με διάφορα τραγικά «λάθη», όπως για παράδειγμα ατυχήματα σε τηλεοπτικές εκπομπές, είτε αυτά είναι σαβούρες εκφωνητών είτε απλά politically incorrect δηλώσεις εκφωνητών, αλλά και ατυχήματα που η σατανική κάμερα πρόλαβε να καταγράψει.
  • Blendtec: δε θέλω να διαφημίσω τη συγκεκριμένη εταιρεία με τα μπλέντερ της, αλλά στο συγκεκριμένο vlog ο ιδρυτής της εταιρείας έχει βαλθεί να μας αποδείξει ότι τα μπλέντερ της είναι κάτι περισσότερο από ισχυρά. Έτσι, απαντώντας στο ερώτημα Will It Blend?, ρίχνει στο μπλέντερ τα πιο απίστευτα πράγματα και τα κάνει θρύψαλα, από μια χούφτα μπίλιες μέχρι ένα iPhone!
  • Glamournessmygod: και για το τέλος το καλύτερο! Έλληνας στην καταγωγή, διότι αν δεν παινέψεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει, το όνομά του μου διαφεύγει αλλά το ταλέντο του να δίνει συμβουλές για μοναδικό make up σίγουρα δεν περνά απαρατήρητο! Σε άπταιστα αγγλικά, με έμφαση στην προφορά, την οποία θα ζήλευε κάθε κάτοικος Οξφόρδης, λέει «Χελόου του μαη φανς» και προτείνει πρακτικούς τρόπους μακιγιάζ, από το πώς βάζει το ρουζ της η Μαντόνα μέχρι το τι ψεύτικες βλεφαρίδες πρέπει να φορεθούν για να διαβάσεις ποίηση και από τον επαναστατικό τρόπο εφαρμογής του κραγιόν μέχρι το πώς να φαίνεστε καθωσπρέπει στην κηδεία σας. Και το καλύτερο; Ο άνθρωπος ασχολείται όντως με το μακιγιάζ!


Free Youtube

Όμως αυτή η ελευθερία δεν είναι εφικτή πάντα και παντού. Πέραν από τον περιορισμό ορισμένων δικτύων, ειδικά σχολικών, που δεν επιτρέπουν την πρόσβαση στο YouTube, δύο παράγοντες περιορίζουν σε μεγαλύτερη κλίμακα το τι θα δει ο κάθε χρήστης και δεν είναι άλλοι από την πολιτική και τη μουσική βιομηχανία. Στη «δημοκρατική» Τουρκία και στη «φιλελεύθερη» Κίνα, στις οποίες η φράση «ελευθερία λόγου» δεν έχει ακόμα ανακαλυφθεί, απαγορεύεται η πρόσβαση στο YouTube σχεδόν σε ολόκληρη τη χώρα ή, στην καλύτερη των περιπτώσεων, περιορίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό. Για παράδειγμα, η Τουρκία δε θέλει τα αντιτουρκικά βίντεο που ανεβάζουν διάφοροι εθνικιστές ανά τον κόσμο, και ιδίως από την Ελλάδα, τα οποία προσβάλλουν τον Κεμάλ και γι’ αυτό σχεδιάζει να δημιουργήσει δικό της παράρτημα ώστε να ελέγχει τα βίντεο που ανεβαίνουν.

Από την άλλη, η μουσική βιομηχανία φοβούμενη την παράνομη διακίνηση μουσικής μέσω του YouTube, παρά το γεγονός ότι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες έχουν συνάψει συμφωνία με το YouTube και διευθύνουν δικά τους κανάλια όπου αναρτούν υλικό των καλλιτεχνών τους, κατά καιρούς κατεβάζουν από το διαδίκτυο βίντεο κλιπ που ανεβάζουν άλλοι χρήστες, καθώς επίσης αφαιρούν τον ήχο από βίντεο κλιπ καλλιτεχνών και όχι μόνο. Ειδικά η WMG (aka Warner Music Group) έκανε μια επιχείρηση-σκούπα και αφαίρεσε τον ήχο μέχρι και από άσχετα βίντεο (π.χ. αποσπάσματα εκπομπών) με την πρόφαση ότι ακούγονται κομμάτια της έστω και ως μουσικό χαλί.

Όμως, ο περιορισμός έρχεται ορισμένες φορές κι από την ίδια την ιστοσελίδα. Πέραν από ορισμένα βίντεο με πνευματικά δικαιώματα, το YouTube απαγορεύει την ανάρτηση βίντεο που περιέχουν έντονη βία ή έντονες ερωτικές σκηνές. Για το τελευταίο, άλλωστε, έχουν δημιουργηθεί άλλες ιστοσελίδες τύπου YouTube που δε χρειάζεται να αναφέρω! Ακόμη, το YouTube πολλές φορές μας περιορίζει ανάλογα με την περιοχή που βρισκόμαστε και γι’ αυτό κάποια βίντεο είναι διαθέσιμα για προβολή μόνο σε συγκεκριμένες χώρες, ειδικά στις ΗΠΑ.

Εν κατακλείδι, σημασία έχει ότι το YouTube μας άλλαξε τις συνήθειές μας στο διαδίκτυο και γενικά. Και μόνο η επαφή με υλικό το οποίο μέχρι πρότινος θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να δούμε μέσω της τηλεόρασης έδωσε ώθηση στη σημασία του διαδικτύου ως μέσο ενημέρωσης και επικοινωνίας. Μας διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες και μας δίνει περισσότερο την αίσθηση του «παγκόσμιου χωριού». Μέσω των διαφόρων βίντεο μεταδίδονται πιο γρήγορα τα trends σε όλο τον κόσμο. Συνάμα, το YouTube μετατρέπεται σε ένα είδος «άρχοντα της γνώσης». Η φράση «Το είδα στο YouTube», ψωμοτύρι τη σήμερον ημέρα, αναδεικνύει από μόνη της τα λεγόμενα κάποιου καθώς τα βίντεο παίζουν το ρόλο ακράδαντων πειστήριων. Γι’ αυτό και κλείνοντας θα αναφέρω την άκρως πετυχημένη φράση που γράφτηκε για το YouTube στο blog Πο Πο Culture! (το αναφέρω για λόγους copyright): «Από τότε που ανακαλύφθηκε το YouTube χάθηκε το φιλότιμο!»



Σεπτέμβριος 2009
www.exitmag.tk



1 σχόλια:

JoaN είπε...

Χάσαμε το φιλότιμο -εδώ κ χρόνια.Στοπ.

"Ο άνθρωπος ασχολείται όντως με το μακιγιάζ! "-> εμμμ ιτς νοτ δατ ιζι!

Σχετικά Άρθρα

Related Posts with Thumbnails